Η Mazda μπορεί να μην είναι ΤΟ μεγαθήριο της ιαπωνικής βιομηχανίας αυτοκινήτου αλλά κάθε φορά που παρουσιάζει κάτι νέο έχει την αμέριστη προσοχή μας απλά και μόνο επειδή το αξίζει. Πάρε για παράδειγμα το Vision X-Compact – ένα από τα πρωτότυπα που αποκάλυψε η Mazda στο φετινό Japan Mobility Show (το δεύτερο θα έχει τον χρόνο που του αρμόζει στον προβολέα) που δεν θα ήταν παράλογο αν χαρακτηρίζαμε ως τον διάδοχο του Mazda2. Ακόμα και η ίδια η εταιρία μέσω του Chief Technical Officer της, Ryuichi Umeshita, δηλώνει ότι είναι ένα πρωτότυπο που θα ήθελε πολύ να περάσει στην παραγωγή και εννοείται ότι θα μπορούσε να γίνει αυτό με το Vision X-Compact να παίρνει τη θέση του Mazda2 που αυτή τη στιγμή είναι ένα rebadged Toyota Yaris και αν μου επιτρέπεις να πω την γνώμη μου, δεν εκφράζει την φιλοσοφία της Mazda αλλά μονάχα την ανάγκη για παρουσία σε μία κατηγορία…

Επιστρέφουμε στο Mazda Vision X-Compact λοιπόν για να πούμε ότι πρόκειται για ένα compact hatchback μήκους 3.82 μέτρων και πλάτους 1.79 μέτρων με μεταξόνιο το οποίο ξεπερνά οριακά τα 2.51 μέτρα. Για να σου δώσω ένα μέτρο σύγκρισης, να αναφέρω πως το Toyota Yaris έχει μήκος 3.94 μέτρα, πλάτος 1.74 και μεταξόνιο 2.55 μέτρων επομένως το πρωτότυπο hatchback της Mazda είναι λίγο πιο μικρό και ελάχιστα πιο πλατύ αλλά δυστυχώς οι πληροφορίες που ανακοινώνει η εταιρία για το concept σταματούν εκεί.

Το μόνο που αναφέρει επιπλέον και σχετίζεται περισσότερο με το design είναι ότι έχει σχεδιαστεί για να εμβαθύνει τον δεσμό ανάμεσα στον άνθρωπο και το αυτοκίνητο με την ενσωμάτωση ενός αισθητηριακού ψηφιακού μοντέλου και τεχνολογία τεχνητής νοημοσύνης με εμπάθεια. Αυτά του επιτρέπουν να αλληλεπιδρά με τον χρήστη χρησιμοποιώντας φυσική γλώσσα, προτείνοντας προορισμούς και βοηθώντας τον οδηγό να επεκτείνει τους ορίζοντες του. Το Vision X-Compact αναπαριστά το όραμα της Mazda για την έξυπνη κινητικότητα όπου τα οχήματα και οι άνθρωποι μοιράζονται μία ουσιαστική σύνδεση όπως για παράδειγμα με έναν στενό φίλο.

Εννοείται ότι σε αυτό το σημείο το όραμα της Mazda ανήκει στην σφαίρα της επιστημονικής φαντασίας αλλά το Vision X-Compact είναι πέρα για πέρα αληθινό και ο σχεδιασμός του “φωνάζει” φιλικό μινιμαλισμό. Δεν θυμάμαι ποια ήταν η τελευταία φορά που είδαμε ένα πρωτότυπο με τόσο λιτές γραμμές και τόσο ξεκάθαρη ταυτότητα. Τα μικρά φωτιστικά σώματα εμπρός σε συνδυασμό με την περιορισμένη χρήση των LED και το φωτιζόμενο σήμα δίνουν τον τόνο, οι επιφάνειες διαμορφώνονται από μεγάλες καμπύλες και η πίσω κολώνα καταλήγει στους πίσω τροχούς με ένα ενιαίο τόσο. Οι αεροδυναμικά βελτιστοποιημένες ζάντες ελαφρού κράματος και τα μαύρα πλαστικά στο περίγραμμα του οχήματος λειτουργούν ως το κερασάκι στην τούρτα ενώ με τον ίδιο τρόπο έχει σχεδιαστεί και η καμπίνα που καταφέρνει να είναι μίνιμαλ, premium και ταυτόχρονα φιλική χωρίς υπερβολές και χωρίς οτιδήποτε περιττό.

Την παράσταση κλέβει ο κυκλικός, ψηφιακός πίνακας οργάνων, το όμορφο τιμόνι με το επίπεδο κάτω μέρος και η πλήρης κατάργηση του συστήματος ψυχαγωγίας και ενημέρωσης που βασίζεται στην λογική ότι ο καθένας μας κουβαλά πάνω του έναν φορητό υπολογιστή που ούτως ή άλλως χρησιμοποιεί για τα πάντα – από την ενημέρωση μέχρι την επικοινωνία και από την ψυχαγωγία μέχρι την συνδεσιμότητα. Περιμένουμε να δούμε τι σκοπεύει να κάνει η Mazda με το Vision X-Compact αν και όπως προαναφέραμε, θα ήταν κρίμα και άδικο να μην μετουσιωθεί σε ένα μοντέλο παραγωγής χωρίς να χάσει τα στοιχεία που κάνουν το concept τόσο ελκυστικό.


 
                                               
                                                       
                                                      
